På en av kurserna jag hade tenta på förra veckan behandlades bland annat olika påverkanstaktiker. Kortfattat kan vi säga att det rör sig om försäljningsknep där säljare och marknadsförare utnyttjar konsumenters undermedvetna känslor inför olika faktorer. Lät det luddigt? Ja, det är det också. Det är även fruktansvärt intressant och efter att ha läst en bok skriven av en Robert Cialdini känner man sig också väldigt lättlurad.
Nåväl, ett av de där knepen handlar om knapphet. Det vill säga att vår köplust väcks om vi vet att det finns ett begränsat antal av något och det där “först till kvar” gör att vi vill köpa saker vi kanske egentligen inte behöver.
Om ni såg mitt tidigare inlägg med tygerna jag köpt så var det med ett tyg med döskallar. Det ser inte så mycket ut för världen, men uppsytt till något blir det otroligt läckert. Jag tycker kanske inte att det passar just mina barn som ännu är så små, men jag tänkte bland annat sy en mössa till mig själv. Och tyget är verkligen megasnyggt på riktigt. Hursom, det har funnits ett tag, jag har spanat under några veckor och slog till sist till på 0,5 meter, tänkte köpa 1 meter först, men eftersom jag mest tänkte göra mig en mössa kändes det dumt. Bara senaste dagarna har tyget blivit poppis i sykretsar och det säljer slut på en hel del ställen. Då sitter jag ju såklart och ångrar att det inte är 1 meter jag sitter här hemma och håller på. Innan tänkte jag att jag kan väl bara beställa mer om det tar slut eller om jag kommer på vad jag vill göra med det. Nu, när det börjar ta slut känns det lite jobbigt.
Knapphet var det.